Tiskové zprávy

Tiskové zprávy |14. 9. 2021

Provedli nás životem. Buďme s nimi, když ten jejich končí.

Provedli nás životem. Buďme s nimi, když ten jejich končí.

Organizace Sdílení se tento rok opět zapojuje do Papučového dne. Dne, který hravou formou otevírá téma domácí hospicové péče. Přáním zaměstnanců domácích hospiců je, aby co nejvíce lidí, kteří si to přejí, mohli prožít závěr života ve svém domácím prostředí.

„Paní Věra má 62 let, dvě děti a pět vnoučat. Ráda o svou rodinu pečuje a radost ji dělá její zahrádka. S manželem si plánovali, že v důchodu začnou chodit do divadel a více si užívat života. Lékaři ji ale před půl rokem zjistili rakovinu tlustého střeva. Její poslední přání bylo zůstat doma až do úplného konce. A rodina se rozhodla toto přání splnit.“ To je jen jeden z mnoha příběhů, se kterými se denně setkávají zdravotníci v domácích hospicích.

Většina lidí si přeje strávit své poslední chvíle doma. Ale jen malému procentu se to skutečně podaří. Důvodem je nedostatek informací. Paní Věře o mobilním hospici řekl její lékař. Ne všichni lékaři ale tuto možnost svým pacientům nabízejí. Podle výzkumu agentury STEM/MARK z roku 2013 si 80 % lidí přeje zemřít doma, ale pouze 20 % se to opravdu podaří. Nejčastěji lidé umírají v nemocnici (60%) nebo v ústavech dlouhodobé péče (9%). Samotné domácí hospice se rozhodli tyto statistiky změnit a pořádají již popáté osvětovou kampaň.

V letošním roce se do kampaně zapojilo 26 mobilních hospiců z celé České republiky a společně se snaží informovat lidi o službách mobilních hospiců, které poskytují profesionální zdravotní a psychosociální služby umírajícím a jejich rodinám v domácím prostředí. Hlavními organizátory kampaně je Mobilní hospic Ondrášek a Fórum mobilních hospiců.

„Kampaň poběží během celého září a vyvrcholí Papučovým dnem ve středu 6. října 2021. Jedinečnost Papučového dne spočívá v tom, že se každý, kdo si ten den nazuje papuče, stává nositelem myšlenky umírání doma,“ popisuje ředitelka organizace Sdílení Michaela Čeřovská. Lidé se tak mohou do kampaně zapojit jednoduchou a veselou formou. Stačí si 6. října vzít papuče s sebou, vyfotit sebe či kolegy z práce a sdílet fotku na sociálních sítích s #papucovyden. Díky sdílení fotek v papučích tak pomáhají informovat své okolí o domácích hospicích.

Cílem je také získat pro hospice nové dárce. Práce domácích hospiců, vesměs menších lokálních neziskových organizací, totiž stojí na několika pilířích financování. A dárcovská podpora patří k těm velmi významným.

Záštitu kampani udělilo Ministerstvo zdravotnictví a Česká společnost paliativní medicíny.  

Hlavními partnery kampaně jsou: Česká spořitelna, Ministerstvo zdravotnictví, Dr. Max, Orio Morava a. s., Zásilkovna, Hartman Rico, Coop. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize.

Další informace o kampani a mobilních hospicích se dozvíte na www.umiratdoma.cz.

Vezměte si i vy 6. října papuče s sebou a podpořte domácí hospicovou péči v České republice.

Rádi vám poskytneme více informací nebo rozhovor v televizi i rozhlase.

Kontakt:

Eva Švecová
eva.svecova@sdileni-telc.cz
737 216 875